Inleiding
Visie
Rekenvaardigheden hebben directe invloed op de schoolprestaties van leerlingen. Veel vakken doen namelijk een beroep op de rekenvaardigheden van leerlingen. Het Eckart heeft als visie dat iedere leerling mee moet kunnen doen. Om deze kansengelijkheid te bieden moet het rekenbeleid een belangrijke plaats binnen het schoolbeleid krijgen. Want iedere leerling moet beschikken over voldoende rekenvaardigheden om mee te kunnen draaien in het onderwijs.
Betrokkenen
Het is van belang dat binnen een school het rekenbeleid breed gedragen wordt. Ondanks dat er raakvlakken zijn tussen rekenvaardigheden en wiskunde ligt de verantwoordelijkheid voor het rekenbeleid bij de gehele school en niet alleen bij de vaksectie wiskunde. Om te zorgen dat het rekenbeleid breed gedragen wordt, is het van belang dat de opzet en verwachtingen van de rekenvaardigheden (getallen, verhoudingen, meten en meetkunde en verbanden) duidelijk zijn voor alle betrokkenen. Dit zijn binnen het Eckartcollege:Leerling (en ouders)
- Mentoren
- Vakdocenten
- Reken coördinator