Plan van aanpak

Vakoverstijgend

Zoals eerder beschreven is het te kort door de bocht om puur naar resultaten voor het vak wiskunde te kijken als we spreken over rekenvaardigheden. In andere vakken gebruiken leerlingen ook rekenvaardigheden, te denken valt aan economie, natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde of biologie. De extra inzet op rekenvaardigheden, door middel van het rekenhulp uur, wordt dus los van het vak wiskunde aangeboden. Door als school zorg te dragen dat alle leerlingen beschikken over voldoende reken-basisvaardigheden kunnen we de algehele schoolprestatie van een leerling verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat alle leerlingen mee kunnen.

Gericht en gedifferentieerd

Het rekenbeleid binnen het Eckart is in de onderbouw gericht op het bijspijkeren en ondersteunen van leerlingen die een achterstand hebben qua rekenvaardigheden. Bij deze groep leerlingen wordt in kaart gebracht op welke van de vier domeinen hiaten zitten. Op deze manier wordt extra aandacht en oefening ingezet op de gebieden waar deze het meest noodzakelijk is. Bij de bovenbouw is het rekenbeleid gericht op leerlingen die geen wiskunde in hun pakket hebben.