Voor leerlingen in leerjaar 1, 2 en 3 (mavo/havo/vwo) vormen de resultaten op de Dia-toetsen het uitgangspunt om leerlingen extra ondersteuning te bieden op het gebied van rekenvaardigheid. In het totaal zijn er op het Eckart college drie toets momenten waarop het reken referentiekader wordt getoetst.
Dia toets
Wanneer
Leerjaar
Dia-toets 1
Halverwege schooljaar
1
Dia-toets 2
Start schooljaar
2
Dia-toets 3
Start schooljaar
3
Op het moment dat de score van een leerling op de Dia-toetsen, op het gebied van rekenen, in de percentielgroep van 0 tot 10 % valt wordt de leerling aangemeld voor het rekenhulp uur. De percentielgroep drukt het niveau van een leerling uit in relatie tot leerlingen van hetzelfde schooltype. De percentielgroepen zijn gebaseerd op percentielverdelingen zoals die per schooltype en leerjaar gevonden zijn bij een representatieve steekproef van Nederlandse leerlingen in voorgaande schooljaren.
Rekenhulp uur
Een leerling die aangemeld is voor het rekenhulp uur gaat één lesuur per week aan de slag (onder begeleiding van een docent) om zijn rekenvaardigheden te verbeteren. Binnen dit rekenhulp uur wordt gewerkt via het programma Numo. Met dit programma kan de leerling aan de slag gaan met de specifieke domeinen (getallen, verhoudingen, meten en meetkunde en verbanden) die nog onvoldoende beheerst worden. Numo heeft een adaptieve en formatieve werking waarmee via een zogenaamde sprongtoets wordt bepaald waar de leerling staat. Zodra dit duidelijk is, gaat een leerling aan de slag om gericht te werken aan de onderdelen die nog onvoldoende beheerst worden. Dit kan middels uitlegfilmpjes, oefenopgaven of samen met de docent van het hulpuur. Als na verloop van tijd de leerling progressie boekt, wordt opnieuw via het programma Numo een sprongtoets afgenomen om de voortgang te bepalen. Zodra het niveau van de leerling op het specifieke rekenonderdeel is verbeterd, wordt deze uitgeschreven voor het reken hulpuur.
Monitoring
Om het effect van het rekenhulp uur in kaart te brengen, worden de resultaten van de leerlingen die deel hebben genomen aan het rekenhulp uur gevolgd. De resultaten van de Dia-toetsen zijn het uitgangspunt. De rekencoördinator draagt zorg voor het monitoren.