Kansen en overlap

Laat je inspireren door kansen en ontdek de overlap!

Kansen

Vlag

Nederlands
Er is veel overlap met ML vanwege actualiteiten en excursie naar ProDemos bij de Masterclass.

Wereldbol

Filosofie
In bepaalde contexten en onderwerpen is er overlap met andere vakken, zoals: Nederlands, Natuurkunde, Maatschappijleer en Levensbeschouwing.

Wereldbol

Filosofie
Filosofie kan helpen om informatie en handvatten te geven bij vragen zoals: Wat verwacht je van de lezer bij het lezen van (wetenschappelijke) artikelen?

Wereldbol

Levensbeschouwing
Kom met een docent levensbeschouwing praten.

Overlap

Dumbbell drop shadow icon. Isolated vector illustration. Gym barbell symbol

Lichamelijke opvoeding
Projectmatig overstijgend met de vakken: BI, NA, SK, ML en GS

Vlag

Engels
Overlap met de vakken: Bi, Gs, CKV, etc.

Vlag

Nederlands
De sectie Nederlands zoekt graag de samenwerking op!

Overlap met de vakken: 
Du: Oorlogsverhalen
Gs: Oorlogsverhalen, o.b.: gezamenlijk fictiewerk over bepaald thema lezen (Egypte of Amerika)
Ml: Debatteren, politiek, rechtsspraak
Fi: Cobatteren, kritisch denken en desinformatie
CKV: Poëzie en rap
Tekenen: Poëzie, literatuur- en kunststromingen

Vlag

Frans
Overlap met de vakken in het alfa domein: Met name maatschappelijke onderwerpen, maar die wel voor iedere taal cultuur en taal specifiek zijn. Bijvoorbeeld: een taalproject over de oorsprong en invloeden van talen op elkaar. 
Domein overstijgend : projectmatig met GS over WOI in België/Frankrijk.

Wereldbol

Economie
Overlap met het vak AK: mogelijkheden om met V3 te werken met een overkoepelende opdracht.
Overlap met AK, GS en ML kan heel eenvoudig in de derde klassen.

Wereldbol

Filosofie
Overlap met de vakken: 
NE, NA, ML en LV. 
Specifiek bij NE: Wat verwacht je van de lezer bij het lezen van (wetenschappelijke) artikelen en waar kun je vanuit gaan? Filosofie kan helpen om meer informatie en handvatten te geven in het voeren van het gesprek. Stel vragen, sta open voor elkaar en elkaars mening. 

Wereldbol

Levensbeschouwing
Overlap met de vakken:
FI en ML: vanuit een andere invalshoek kan geoefend worden met dezelfde vaardigheden. 

GS: Het besef om als mens onderdeel te zijn van een geschiedenis én geschiedenis als vorm van betekenisgeving i.r.t. het zelfbeeld van de samenleving. 

AK: Het besef deel uit te maken van een vergankelijke wereld waar we verantwoord mee om moeten gaan om te kunnen overleven.

Zie de volledige uitleg van raakvlakken met vakken en de belevingswerelden hier.

Wereldbol

Maatschappijleer
Overlap met het vak NE: Leren debatteren en betogen schrijven.

Andere vakken: Het behandelen van maatschappelijke problemen/grote crises.

Wereldbol

Mens en Maatschappij
Overlap met de…

Alpha vakken: 
NE: Kritisch denken en leren argumenteren en werken met bronnen.
EN: Segregatie, geopolitiek in deze Brexit.

Bèta vakken:
BI: Duurzaamheidsvraagstukken, klimaten en biodiversiteit. 
WI: Schaalberekening en werken met coördinaten.
SK: Broeikaseffect, atmosfeer en chemische verwering.
NA: Wetenschappelijk denken en Duurzame energiebronnen. 

Gamma vakken:
GS: Denken in dimensies/vanuit invalshoeken. Geopolitiek en ‘Koude Oorlog denken’, koloniale verleden en multiculturele samenleving en globaliseringsvraagstukken. Onderzoekend leren en waarheidsvinding.

LV: T.a.v. attitude, verantwoordelijkheden en keuzes maken t.a.v. de ecologische voetafdruk en stellingname m.b.t. politiek. Cultureel: het ‘labelen’ van culturen en geografische dominante ligging en spreiding hiervan en hoe dit maatschappelijk ‘doorwerkt’. 

ML en FI: Overlap met ‘Wicked problems’ 

EC: Economische globalisering, productieketen, begrippen als BBP, BNP, welzijnsindex enz.

CKV: Architectuur en invloed op de leefbaarheid (portiekflat enz.).

TO en O&O: Duurzaamheidsopdrachten en de bijbehorende theorie (duurzame stad en ‘Smart city’).

Formule

Wiskunde
Overlap met vakken waar de onderwerpen Ethiek, Statistiek en Algoritmes worden behandeld. Ook is er in de reader  havo-4 een moreel dilemma verwerkt.

Formule

De bèta vakken
In het bèta-onderwijs komen verschillende aspecten van burgerschap aan bod: bijvoorbeeld omgaan met bronnen, beargumenteren van keuzes, reflecteren op eigen werk en werk van anderen en afwegen van waarschijnlijkheid en risico.
Bij bèta-onderzoek is het zaak om de (onderzoeks-)vraag zo objectief mogelijk te beantwoorden. Hierbij is het zaak om kritisch te kijken naar de gebruikte bronnen en de manier waarop deze hun informatie weergeven. Wat is feit, wat is mening, op welke manier is deze mening tot stand gekomen en is deze mening op een bepaalde manier gekleurd door andere belangen. Als lid van de wetenschaps-community is het van belang om de objectiviteit te bewaken en bewaren en te zorgen dat resultaten zo objectief mogelijk worden gerepresenteerd.

Concreet betekent dit dat leerlingen wordt geleerd om informatie te interpreteren, te analyseren, op waarde te schatten en hier beargumenteerde conclusies aan te verbinden.